۱۱ خاصیت شگفت‌انگیز نان چاودار

خواص چاودار

شاید شما هم چیزهایی درباره‌ی خواص نان چاودار برای لاغری شنیده باشید. در سال‌های اخیر مصرف نان چاودار که به آن نان روگن هم گفته می‌شود رواج بیشتری پیدا کرده است. این نوع نان خواص شگفت‌انگیز زیادی برای سلامتی دارد. حتما دوست دارید بدانید نان چاودار چیست و چه خواصی دارد. از مهم‌ترین خواص چاودار می‌توان به پیشگیری از سنگ کیسه صفرا و سرطان، کمک به کاهش وزن و لاغری، کاهش التهابات بدن، بهبود متابولیسم، مبارزه با دیابت، تقویت قلب، تقویت هورمون‌ها و استخوان‌بندی، درمان آسم و تأمین مواد غذایی مورد نیاز بدن اشاره کرد. در این مقاله شما را با خصوصیات این گیاه و خواص نان چاودار بیشتر آشنا می‌کنیم.

چاودار چیست؟

خواص نان چاودار

چاودار (نام علمی: Secale montanum) گیاهی از خانواده‌ی گندمیان است، جزو غلات محسوب می‌شود و از نظر ظاهری هم شباهت زیادی به گندم دارد. این گیاه از آن دسته گیاهان است که هم در هوای گرم و هم در هوای سرد می‌روید. استفاده از چاودار (Rye) با توجه به ساده بودن کشت آن از عصر آهن در بسیاری از کشوارهای اروپای مرکزی برای تهیه کردن نان رواج داشته است. از آنجا که امکان کاشت این گیاه در هر محلی وجود دارد، به آن لقب غلات مردم فقیر را داده بوده‌اند. قدمت استفاده از این گیاه را تا ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تخمین می‌زنند.

جدول ارزش غذایی چاودار

توجه به رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد. غذاهایی که مصرف می‌کنید باید توانایی رفع نیازهای روزانه‌ی بدن شما را داشته باشند. با مصرف مواد غذایی مناسب، نه‌تنها بدن سالم‌تری خواهید داشت، بلکه از بروز بسیاری از بیماری‌ها نیز جلوگیری کرده‌اید. مردم در گذشته خواص چاودار را دست کم می‌گرفتند، اما امروزه افراد زیادی برای بهره‌مند شدن از خواص متعدد آن برای سلامتی، به استفاده از آن در اشکال آرد، پرک، ماکارانی، شیرینی و نان چاودار (که به نان روگن هم معروف است) روی آورده‌اند.

مواد غذایی موجود در ۱۲۸ گرم آرد چاودار عبارت است از:

  • ۴ گرم پروتئین
  • ۳۱ گرم فیبر
  • ۶۳۹ میلی‌گرم فسفر
  • ۲۰۵ میلی‌گرم منیزیم
  • ۵ میلی‌گرم روی (زینک)
  • ۴ میلی‌گرم آهن
  • ۵ میلی‌گرم ویتامین B3
  • 0.6 میلی‌گرم ویتامین B6
  • 918 میلی‌گرم پتاسیم
  • ۳ میلی‌گرم ویتامین B2
  • 5 میلی‌گرم ویتامین E
  • 6 میکروگرم ویتامین K

خواص چاودار برای سلامتی

این گیاه حاوی مواد غذایی زیادی است که برای سلامت کلی بدن ما مفیدند. اضافه کردن این غله به رژیم غذایی روزانه، می‌تواند تاثیر زیادی در زندگی شما بگذارد. این گیاه ساده خواص شگفت‌انگیزی زیادی برای بدن ما دارد که در این مقاله با جزییات به آن‌ها می‌پردازیم.خرید نان چاودار از سوپرمارکت دیجی‌کالا

۱. خواص نان چاودار برای لاغری

خواص نان چاودار برای لاغری

نان چاودار علاوه بر این که کم کالری است، میزان زیادی فیبر دارد. این غله با کاهش اشتها، وزن شما را کنترل می‌کند. تحقیقات نشان داده است این گیاه به‌ویژه در سوزاندن چربی شکم بسیار مؤثر است که یکی از سخت‌ترین نواحی برای کاهش چربی است. مصرف این نوع نان می‌تواند تا ۸ ساعت اشتها را کم کند. بنابراین اگر قصد کاهش وزن یا ثابت نگه داشتن وزن خود را دارید می‌توانید با اضافه کردن چاودار به رژیم غذایی خود، این کار را ساده‌ کنید.

۲. پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

قیمت چاودار

غذاهایی که فیبر زیادی دارند در پیشگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا مؤثر هستند. از آنجایی که چاودار سرشار از فیبر است، گزینه‌ی خوبی برای افراد مستعد به سنگ کیسه صفرا محسوب می‌شود. نان چاودار ۴ برابر بیشتر از نان سفید فیبر دارد. اگر دچار سنگ کیسه صفرا هستید یا احتمال ابتلا به این عارضه را دارید، می‌توانید با جایگزین کردن نان چاودار با نان معمولی به پیشگیری از آن کمک کنید، چرا که عوامل کاهش‌دهنده‌ی اسیدهای صفراوی که منجر به سنگ کیسه صفرا می‌شوند را دارد.

۳. افزایش متابولیسم

نان چاودار چیست

نانی که با آرد چاودار پخته می‌شود، می‌تواند باعث افزایش متابولیسم شما شود. فیبر این گیاه این قابلیت را دارد که به بدن شما در سوزاندن کالری اضافه‌ای که ممکن است تبدیل به چربی تبدیل شوند، کمک کند. این قابلیت نه‌تنها از چاق شدن شما جلوگیری، بلکه به کاهش وزنتان هم کمک می‌کند.

۴. درمان دیابت

این گیاه شاخص گلوکز پایینی دارد؛ به این معنا که فیبر موجود در آن میزان نسبتا کمی گلوکز تولید می‌کند. این یک ویژگی عالی برای جلوگیری از افزایش انسولین در افراد دیابتی است. با مصرف این گیاه به صورت منظم می‌توانید با کنترل قند خون از بروز برخی بیماری‌های جدی پیشگیری کنید.

چاودار برای سلامت دستگاه گوارش نیز بسیار مفید است. فیبر موجود در آن که پر‌بیوتیک (Prebiotic) نام دارد، از یبوست جلوگیری می‌کند و دردها و اسپاسم‌های گوارشی را کاهش می‌دهد. این فیبر در پیشگیری از مشکلات گوارشی جدی‌تر مانند زخم معده هم بسیار موثر شناخته شده است.

۵. تقویت قلب

نان روگن

مصرف این گیاه به پیشگیری از بیماری‌های قلبی هم کمک می‌کند؛ چراکه فیبر موجود در آن میزان کلسترول را پایین می‌آورد. از آنجایی که تحقیقات نشان داده است با استفاده از رژیم غذایی مناسب می‌توان ژن‌های بد را هم کنترل کرد، اگر شما مستعد هرگونه بیماری قلبی هستید، می‌توانید با اضافه کردن این غله‌ی مفید به رژیم غذایی خود از مشکلات قلبی پیشگیری کنید.

بیشتر بخوانید: ۸ راه برای داشتن قلب سالم!

۶. ضد التهاب

پرک چاودار

تحقیقات نشان داده است التهابات درون بدن عامل بسیاری از بیماری‌ها هستند. اضافه کردن خوراکی‌های مغذی مانند چاودار به رژیم غذایی، می‌تواند التهابات بدن شما را کاهش دهد. وجود التهاب در بدن می‌تواد خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله دیابت نوع ۲ را افزایش دهد؛ پس اگر مستعد ابتلا به این بیماری هستید می‌توانید با اضافه کردن خوراکی‌هایی مانند چاودار به رژیم غذایی خودتان که خاصیت ضدالتهابی دارند، این ریسک را پایین بیاورید.

۷. مبارزه با آسم

طبق تحقیقی که اخیرا روی کودکان دبستانی انجام شده است، احتمال ابتلا به بیماری آسم در بچه‌هایی که چاودار در رژیم غذایی آن‌ها وجود داشته باشد، کاهش می‌یابد.

۸. پیشگیری از سرطان

مصرف این گیاه می‌تواند برای پیشگیری از سرطان‌های مختلف مفید باشد. تحقیقات نشان داده است این غله می‌تواند از ما در برابر سرطان روده‌ی بزرگ و سرطان سینه محافظت کند. علاوه بر این، کودکان با مصرف نان چاودار می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

۹. بهبود عملکرد هورمونی

خواص نان چاودار برای لاغری

چاودار می‌تواند روی پاسخ‌های هورمونی بدن تأثیر مثبت بگذارد. این غله به سلامت دوران قاعدگی و بهبود عملکرد روده‌ها کمک می‌کند و به طور ویژه برای خانم‌هایی که در سنین یائسگی قرار دارند مناسب است.

بیشتر بخوانید: اختلالات هورمونی دقیقا به چه معناست؟

۱۰. تقویت استخوان‌بندی

چاودار سرشار از منیزیم، کلسیم و منگنز است. استخوان‌های ما پایگاه ذخیره‌ی کلسیم هستند؛ آن‌ها ۹۹ درصد کلسیم بدن را در خود ذخیره و هنگام نیاز آن را داخل رگ‌های خونی آزاد می‌کنند. کلسیم، منیزیم و منگنز نقش بسیار مهمی در ساخت استخوان‌ها و دندان‌های قوی ایفا می‌کنند.

۱۱. تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن

نان روگن

چاودار میزان زیادی مواد مغذی و میزان کمی گلوتن دارد. این غله حاوی کلسیم، منگنز، زینک، آهن و ویتامین B5 است. مهم است به خاطر داشته باشید، با این که میزان گلوتن این غله نسبت به گندم کمتر است، همچنان نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. بنابراین اگر مصرف گلوتن برای شما مشکل‌ساز می‌شود، در مصرف آن احتیاط کنید.

سخن آخر

برای این که بتوانیم با سرعت زندگی در دنیای مدرن هماهنگ  شویم لازم است از سلامت بدن خود حفاظت کنیم و غذای سالم بخوریم. این روزها خریدن غذاهای آماده‌ی پرضرری که خالی از هر گونه مواد مغذی مفید هستند بسیار راحت و آسان است. اگر می‌خواهید مطمئن شوید بدن شما مواد مغذی مورد نیازش را به دست می‌آورد، افزودن نان چاودار به رژیم غذایی یکی از گام‌های مثبت خواهد بود.

برگشت به بالا